Jeszcze pół roku temu… większość czynności wykonywaliśmy automatycznie. Przycisk w windzie, klamka do klatki, rzut oka na smartfon, ekran dotykowy w bankomacie, PIN na terminalu w kawiarni, znowu smartfon, łyk kawy z papierowego kubka, biletomat lub parkometr. Aha, jeszcze przesyłka z paczkomatu.
W ten sposób w przeciągu godziny na naszych dłoniach zbierały się miliony bakterii, wirusów i innych drobnoustrojów. Następnie przenosiliśmy je na twarz, ubrania, torbę, telefon, komputer i kilka kolejnych przedmiotów. Jeszcze pół roku temu… to były zwykłe elementy codzienności, których nikt nie rozpatrywał w kategorii zagrożenia. Przecież systematycznie myjemy dłonie.
Dzisiaj… Zmiany, które przyniosła pandemia zostaną z nami na dłużej. Nasza nieufność wobec urządzeń w przestrzeniach publicznych znacząco wzrosła. Przybrała rozmiary, wobec których najnowsza technologia nie pozostanie obojętna. Kryzys doprowadził do umocnienia pozycji smartfona uzbrojonego m.in. w aplikacje płatnicze, a także inne systemy obsługiwane bezdotykowo. I biznes już to wie.
Telefon jako pilot do obsługi nowej rzeczywistości
Pandemia koronawirusa spowoduje, że w najbliższym czasie będziemy obserwować wysyp “cyfrowych olśnień”, które potrzebowały katalizatora w postaci globalnej epidemii i wyzwań gospodarczych z nią związanych. Do obsługi większości rozwiązań touchless wystarczy nam własny, “bezpieczny” smartfon.
Jeszcze przed koronawirusem mieliśmy szansę wypróbować kilka tego typu wdrożeń. Jeśli spojrzeć na nie z perspektywy obecnej sytuacji, wprowadzono je w idealnym momencie. A oto kilka przykładów, w których aplikacje z powodzeniem zastąpiły bezpośredni kontakt z urządzeniem:
- Biletomaty – JakDojadę, SkyCash, MPay
- Parkometry – MobiParking
- Paczkomaty – aplikacja InPost umożliwiająca bezdotykowy odbiór przesyłki
- Terminale płatnicze – płatność telefonem
- Weryfikacja tożsamości – rządowa aplikacja mObywatel
Podobne mechanizmy wykorzystują pierwsze na polskim rynku lodówkomaty, które niedawno wprowadził InPost. Można w nich odebrać zakupy spożywcze zamówione za pośrednictwem Auchan Direct, a tym samym nie spotykać się ze sprzedawcą czy innymi osobami w sklepie.
Przedstawiciele InPostu sami przyznają, że rozwiązanie było gotowe już jakiś czas temu, jednak to dopiero epidemia spowodowała, że rynek błyskawicznie dojrzał do zaproponowania go konsumentom.
Firmy mają duże pole do popisu
Tego, że za chwilę nastąpi szybki rozwój systemów bezdotykowych, jesteśmy pewni. Obecnie wszystko leży w rękach firm, które muszą dostosować się do radykalnej zmiany przyzwyczajeń swoich klientów. Oczywiście, wygrają ci, którym uda się to zrobić sprawniej od innych. A wiele w tej kwestii jest jeszcze do wymyślenia.
Weźmy na przykład bankomaty. O ile możemy z nich korzystać, nie posiadając karty płatniczej, to i tak nie unikniemy dotykania ekranów czy przycisków. Jak mógłby wyglądać taki bezdotykowy bankomat? Głównym zadaniem twórców aplikacji byłaby unifikacja interfejsów różnych urządzeń do jednolitego interfejsu w telefonie. W praktyce obsługa wyglądałaby następująco: ustalasz kwotę, jaką chcesz wypłacić, wybierasz bankomat i wyjmujesz gotówkę. Wszystko bez kontaktu z ogólnodostępnym urządzeniem. W aplikacji mielibyśmy także pełny podgląd operacji oraz wyciąg z karty. Więcej o tej koncepcji możecie przeczytać tutaj.
Podobnie jest z kasami samoobsługowymi. Jak na razie nie istnieje aplikacja, która pozwalałaby przejść przez cały proces zakupowy w sklepie, bez wciśnięcia chociaż jednego pola na ekranie. A firmy kurierskie? Niektóre z nich nadal wymagają potwierdzenia odbioru paczki mniej lub bardziej tradycyjnym podpisem (a czy nie wystarczyłby np. skan kodu QR zamiast rysika lub długopisu, które w ciągu dnia przewijają się przez setki dłoni?).
Obecnie wdrożenia bezdotykowe stają się dużą szansą dla wielu branż, które chcą albo wręcz muszą odpowiedzieć na nowe potrzeby klientów. Jeśli widzisz tu przestrzeń dla swojego biznesu, zachęcamy Cię do kontaktu. Porozmawiamy o tym, jakie rozwiązania możesz wprowadzić, aby wykorzystać potencjał smartfonów i aplikacji typu touchless.