Firma Senuto wzięła pod lupę blisko 87,5 tys. polskich sklepów internetowych i przeanalizowała je pod kątem widoczności w wyszukiwarce Google. W efekcie tego powstał raport “E-COMMERCE W POLSCE 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO”. 

To opracowanie to prawdziwa kopalnia wiedzy dla całego rynku związanego ze sprzedażą online. W tym wpisie zebraliśmy najważniejsze wnioski i propozycje konkretnych rozwiązań, które warto wdrożyć, jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu ruchu organicznego dla Twojego biznesu.

Dlaczego SEO jest tak ważne?

Twórcy raportu zwracają uwagę, że mimo oczywistych korzyści płynących z działań związanych z pozycjonowaniem, wiele sklepów nadal ich nie podejmuje. To duży błąd – okazuje się bowiem, że klienci korzystają z Google na każdym etapie ścieżki zakupowej, poszukując tam konkretnych produktów oraz szczegółowych informacji o nich. Wyszukiwarka to więc doskonałe źródło ruchu, a także sposób na budowanie świadomości marki. Nie dbając o SEO, zostajemy zdani na płatne kampanie, których zasięg ogranicza się przecież do przeznaczonego na nie budżetu. 

Optymalizacja sklepu pod kątem SEO to złożony proces, który wymaga czasu. Jednak warto go poświęcić, ponieważ tylko systematyczne działania oparte na strategii, są w stanie zaprowadzić nas na pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania. A tym samym zagwarantować stały napływ wysoko konwertujących użytkowników. 

Jak więc to robią najwięksi? Poniżej 5 ważnych wniosków i dobrych praktyk od liderów e-commerce w Polsce.

1. Stawiaj na rozwój, bo rozmiar sklepu ma znaczenie

Na polskim rynku przeważają małe sklepy internetowe (do 1 tys. zaindeksowanych adresów URL). Okazuje się jednak, że w TOP 500 dominują średnie i duże podmioty – 50% czołowych serwisów to sklepy, które posiadają ponad 10 tys. adresów URL, a 19% składa się z ponad 100 tysięcy URL-i. 

Wniosek? W Google lepiej widoczne są rozbudowane sklepy z różnorodną ofertą, dlatego warto szukać kolejnych ścieżek rozwoju i ciągle poszerzać swój asortyment. 

2. Sklep jak dobre wino – im starszy, tym lepszy 

Średni wiek polskiego sklepu wynosi 7,8 lat. Dla algorytmów Google, im starsza domena, tym lepiej, chociaż sam wiek nie decyduje o wysokiej pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania. Obecnie w Polsce przeważają młode sklepy, które mają nie więcej niż 5 lat (43%). 

Jednak, jeśli chodzi o TOP 500, to zdecydowana większość, bo aż 75% e-commerców, istnieje na rynku dłużej niż 10 lat. Zaledwie 6% z nich ma staż krótszy niż 5 lat. Potwierdza to tezę, że SEO wymaga czasu, a budowanie pozycji to proces rozłożony na lata. 

3. Bez wersji mobile nie istniejesz

Aż 61% ruchu z wyszukiwań organicznych pochodzi z urządzeń mobilnych, identycznie prezentuje się udział ruchu mobilnego w całkowitym ruchu e-commerce. Dlatego jeśli nadal bardziej skupiasz się na wersji desktop, pora przerzucić akcent na mobilne. Tym bardziej, że od marca 2021 roku witryny, które nie są dostosowane do wyświetlania na tego typu urządzeniach, znikają z wyników wyszukiwania.  

4. Zadbaj o podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals)

W maju tego roku Google wdraża aktualizację algorytmu dotyczą Core Web Vitals. To kolejny etap – po szybkości ładowania strony oraz UX – wprowadzania czynników jakościowych. Obecnie brane są pod uwagę 3 podstawowe wskaźniki internetowe:

  • LCP – Largest Contentful Paint – wskaźnik ten pozwala stwierdzić, czy strona szybko udostępnia pożądaną przez użytkownika informację. Jeżeli ten czas wynosi mniej niż 2,5 sekundy, ocena jest dobra. Jeżeli powyżej 4 sekund, ocena jest negatywna.
  • FID – First Input Delay – określa interaktywność strony, czyli to, jak szybko reaguje ona na nasze zachowanie. Jeżeli czas ten wynosi mniej niż 100 milisekund, otrzymujemy ocenę dobrą. Jeżeli powyżej 300 milisekund – złą.
  • CLS – Cumulative Layout Shift – określa, w jakim stopniu wczytana strona przesunęła się na ekranie z powodu niespodziewanych zachowań (np. przesunięcie szablonu, którego nie spowodowała celowa interakcja użytkownika). Ocena poniżej 0.1 jest oceną dobrą, powyżej 0.25 – złą.

Jakie wyniki osiągają polskie sklepu internetowe? W zakresie LCP 45,5% sklepów spełnia wymogi, 34,6% wymaga poprawek, a 20,2% osiąga zły wynik. W zakresie CLS sytuacja wygląda gorzej. 33,7% sklepów spełnia wymogi, 23,4% wymaga poprawek, a aż 43% osiąga zły wynik.

Jeśli nie poprawisz Core Web Vitals, możesz odczuć spadki pozycji w wynikach wyszukiwania. Na początku będą one niewielkie, z czasem jednak staną się bardziej dotkliwe. 

5. Content nadal jest królem 

Treści, obok technicznej optymalizacji serwisu oraz pozyskiwania linków zewnętrznych, należą do wielkiej trójki SEO. Opisy kategorii, opisy produktów oraz rozbudowana sekcja poradnikowa powinny być oparte na analizie słów kluczowych. Szczególną rolę odgrywają tutaj blogi – to właśnie one generują dodatkowy ruch organiczny i ściągają do sklepu odbiorców znajdujących się na różnych etapach ścieżki zakupowej.

Dla Google witryna wypełniona wysokiej jakości treścią staje się bardziej wiarygodna, więc algorytm chętniej odsyła do niej użytkowników, nawet na frazy kluczowe powiązane jedynie kontekstowo. 

A jak wygląda statystyka? Według Senuto nieco ponad połowa spośród TOP 1000 sklepów aktywnie publikuje artykuły w swoim serwisie. Większość z nich (58,6%)  może się pochwalić od 20 do 100 artykułów widocznych w Google.

Branże, które szczególnie mocno powinny skupić się na kontencie poradnikowym to: zdrowie i fitness, dom i ogród oraz technologia i komputery. Kupowanie produktów z tych kategorii najczęściej poprzedzone jest u klientów researchem. 

W przypadku większości sklepów treści poradnikowe generują od 0 do 10% ruchu organicznego. Największy procentowy udział widoczności stanowią artykuły w kategoriach: Zdrowie i fitness, Zwierzęta domowe, Rodzina i wychowanie dzieci oraz Edukacja. 

Podsumowanie

Raport Senuto pokazał nam, że dzisiaj w wyszukiwarce wygrywają sklepy, które kładą akcent na rozwój, optymalizację treści, ale przede wszystkim – na doskonałą warstwę techniczną. Dla algorytmu czynniki jakościowe, związane z doświadczeniem użytkownika, stają się coraz istotniejsze. Oznacza to, że inwestycje w UX, szybkość ładowania strony, doskonała wersja mobile, a ostatnio także Core Web Vitals, będą w najbliższym czasie przynosić efekty w postaci lepszej widoczności w Google.

Jeśli planujesz zmiany w tych obszarach i potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z nami!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *