Pandemia koronawirusa sprawiła, że zakupy w internecie stały się jeszcze bardziej popularne. W tym kontekście zadbanie o platformę sprzedażową w wersji desktop jest ważne, jednak nie można zapominać o mobile. Jak czytamy w raporcie “E-commerce w Polsce 2019” Gemius dla e-Commerce Polska, aż 61% osób robiących zakupy online używa do tego smartfona. Na razie nie mamy danych potwierdzających, że w obecnej sytuacji ten odsetek wzrósł, ale wydaje się to bardzo prawdopodobne. Podczas gdy domowe komputery okupują dzieci lub inni członkowie rodziny pracujący zdalnie, telefon wydaje się być najwygodniejszą formą “buszowania” po e-sklepach. 

Co o zakupach przez smartfona mówią statystyki?

Traktowanie po macoszemu platformy sprzedażowej w wersji mobile jest dużym błędem. Liczby mówią bowiem same za siebie:

  • blisko 95% użytkowników internetu odwiedziło jakiś sklep online (bez względu na urządzenie), z czego 42% dokonało zakupu na telefonie (1)
  • 6 na 10 respondentów deklaruje multichanneling podczas robienia zakupów przez internet za pomocą urządzeń mobilnych, a 68% wykorzystuje go do porównywania cen podczas kupowania (2)
  • 56% pytanych użytkowników potwierdza, że zdarza im się sprawdzać różne produkty na telefonie w trakcie rozmowy ze znajomymi (3)
  • 68% użytkowników przyznaje, że zdarza im się porównywać ceny tych samych produktów na telefonie (4)

Smartfon odgrywa więc istotną rolę w procesie zakupów przez internet. Tym bardziej że korzystamy z niego średnio ponad 2 godziny dziennie (5). Telefon towarzyszy nam od razu po przebudzeniu i tuż przed zaśnięciem – o wiele częściej zaglądamy do niego niż pozwalamy sobie na posiedzenie przed komputerem po godzinach pracy. To efekt przekonania, że sprawdzenie czegoś na smartfonie trwa tylko chwilę, a włączenie laptopa grozi ryzykiem “przepadnięcia” na długie godziny. 

W dobie epidemii te aspekty ulegają jeszcze dodatkowemu wyostrzeniu. Wielu z nas uważa ponadto, że e-zakupy są bezpieczniejsze niż wizyta w sklepach stacjonarnych (6). A jeśli dodać do tego większą ilość czasu, jaki spędzamy w domach, to perspektywa szybkich zakupów z telefonu wydaje się jeszcze bardziej kusząca. 

Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują więc, że to odpowiednia pora na usprawnienie działania naszego sklepu w wersji mobile. Na co warto zwrócić szczególną uwagę?

8 dobrych praktyk

Jeśli chcemy sprawić, aby nasz sklep w wersji mobilnej był przyjazny dla klientów, musimy pamiętać o kilku czynnikach, które zniechęcają użytkowników do przeprowadzenia transakcji za pośrednictwem smartfona i są główną przyczyną porzucania przez nich koszyków. Wśród nich wymienić można na przykład: niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych, niewygodne formularze czy zbyt dużą liczbę czynności, jakie trzeba wykonać podczas zakupu (7). Można jednak uniknąć tych błędów, stosując się do dobrych, sprawdzonych praktyk:

  1. Less is more

Strony produktowe są miejscem, gdzie odbywa się prawdziwa decyzja zakupowa, a sam mobile sprzyja ich szybszemu podejmowaniu. Nie zawsze więc wszystkie elementy, dodatkowe opisy czy też produkty powiązane muszą być widoczne od razu. Praktyka “less is more” obrazuje podejście, jakie powinno się stosować także wobec stron głównych przeznaczonych dla mniejszych ekranów. Co się nie sprawdza? Przede wszystkim długie teksty oraz karuzele banerów (użytkownicy, o wiele szybciej niż na desktopie, przewijają pierwszy poziom ekranu).

  1. Czysty i czytelny checkout 

Na małym ekranie trudno jest zmieścić wszystkie informacje, więc nie jest to dobre miejsce na dosprzedaż kolejnych produktów, promocje i inne rozpraszacze. Podczas checkoutu użytkownik powinien przede wszystkim w sposób wygodny zrealizować zakupy. Dawniej modny one-page checkout, dla wielu rozwiązań e-commerce w mobile nie będzie dobrą opcją, ponieważ wraz z kolejnymi scrollami znacząco spada skupienie uwagi. Warto postawić więc na kilka szybkich i prostych kroków. Realizacja zakupów w kilkanaście sekund jest możliwa!

  1. Proste, krótkie formularze

Formularze stanowią nieodłączny element procesu zakupowego, jednak nie zawsze musi to być długa lista pól do wypełnienia. Warto się zastanowić, czy faktycznie wszystkie dane są potrzebne do realizacji zamówienia. Postawmy także na autouzupełnianie pól i automatyzację niektórych elementów (wybrałeś kod pocztowy? Świetnie! W polu “Miejscowość” zaproponujemy odpowiadające miasto). Duplikacja pól to przeżytek i nie powinno się nękać użytkownika powtórnym wpisywaniem czegoś, co już wcześniej podawał.

  1. Wspieranie cross-device to obowiązek

Aż 57% kupujących online potwierdza, że zdarza im się rozpocząć zakupy na urządzeniu mobilnym, ale kończyć je na komputerze (8). Smartfony są bowiem wygodne i praktyczne – użytkownik może w prosty sposób przeglądać katalogi produktów, wyszukiwać oferty i składać swój koszyk czy też listę zakupów. Jednak w chwili ostatecznej decyzji, część klientów woli przejść proces zakupowy na komputerze, na spokojnie, z pełną kontrolą i poczuciem bezpieczeństwa. Warto więc im to ułatwić. 

  1. Dobrze przemyślane kategorie produktów

Wiele sklepów ma bardzo rozbudowane kategorie produktów. O ile w widoku desktopowym można wykorzystać rozwiązanie typu mega-menu, o tyle na mniejszych ekranach jest to niemożliwe. Projektując rozwiązanie na mobile, lepiej jest zacząć od dobrego opracowania kategoryzacji i wykorzystania zagnieżdżonych grup. Po wywołaniu menu, postaraj się, by użytkownik widział główne kategorie na jednym ekranie. Kliknięcie w główną kategorię powinno wyświetlać jej podkategorie w nowym panelu – dzięki temu użytkownik nie będzie przytłoczony pozostałymi, niepowiązanymi kategoriami (jak ma to miejsce w harmonijkowym rozwijanym menu) i pozostanie w kontekście swojego wyboru. Przy opracowywaniu drzew kategorii, bazuj na modelach mentalnych swoich klientów – zapytaj ich, gdzie spodziewaliby się znaleźć dany produkt, zamiast zmuszać ich do błądzenia w sztywnej, narzuconej na przykład przez system magazynowy, kategoryzacji.

  1. Wyszukiwarka jest przydatna!

Nie traktuj wyszukiwarki w swoim sklepie jako zło konieczne. Wielu zaangażowanych (i świadomych tego, co chcą kupić) użytkowników chętnie korzysta z tej funkcji, zamiast błądzić po katalogach. Jeśli klient chce wyszukać konkretny produkt w Twoim sklepie, zapewnij mu warunki umożliwiające maksymalne skupienie – nie opakowuj pola wyszukiwania innymi elementami interfejsu – tutaj dobrze się sprawdza wyszukiwanie pełnoekranowe. Dodatkowe funkcje w postaci inteligentnych podpowiedzi przyspieszą decyzję o zakupie i tym samym przełożą się na wzrost konwersji.

  1. Ważna jest szybkość (a także jej wrażenie)

Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich reakcji na nasze akcje, dlatego zadbaj o szybkość działania swojego sklepu. Oczywiście, nie każda strona będzie się ładować w ułamku sekundy, więc złym pomysłem byłoby pozostawienie użytkownika z pustym ekranem lub jedynie animowaną ikoną ładowania. Żeby sprawić wrażenie szybkości i zmienić nieco percepcję upływu czasu, warto stosować rozwiązania z ładowaniem szkieletu strony, z zarysowanymi elementami, które po pełnym załadowaniu zostaną wypełnione treściami.

  1. Sekcja “Zakupy” w Google

Coraz częściej użytkownicy zaczynają zakupy od wyszukiwania produktów w wyszukiwarce Google. Dodatkowa sekcja “Zakupy” zdecydowanie ułatwia klientom sprawne porównanie cen i opisów w kilku sklepach na jednym ekranie. Zadbaj o to, by prezentacja produktów z Twojego sklepu była czytelna i przykuwała większą uwagę niż propozycje konkurencji.

***

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tworzeniu przyjaznych e-sklepów w wersji mobile, skontaktuj się z nami. Chętnie przyjrzymy się Twojej stronie i pokażemy, jakie usprawnienia warto wprowadzić. 

Źródła:
1. Raport “Digital 2020 – Poland” opublikowany przez WeAreSocial we współpracy z Hootsuite (styczeń 2020) [https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland]

2. Raport “E-commerce w Polsce 2019” Gemius dla e-Commerce Polska (2019) [https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html]

3. Tamże. 

4. Tamże.

5. Raport “Digital 2020 – Poland” opublikowany przez WeAreSocial we współpracy z Hootsuite (styczeń 2020) [https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

6. “E-commerce w czasie kryzysu 2020” Mobile Institute dla Izba Gospodarki Elektronicznej (2020) – kontekst SARS-CoV-2 [https://eizba.pl/raport-e-izby-e-commerce-w-czasie-kryzysu-2020/

7. Raport “E-commerce w Polsce 2019” Gemius dla e-Commerce Polska (2019) [https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html]

8. Tamże.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *