Na co dzień pracujemy nad projektami e-commerce z liderami wielu branż i coraz częściej obserwujemy pewne powtarzające się wzorce. Udoskonalanie aplikacji mobilnych, wprowadzenie modułów płatności, kwestie cyberbezpieczeństwa czy wykorzystywanie sztucznej inteligencji – to najważniejsze światowe trendy, które wyznaczają kierunek działań także dla polskich firm.

Te oraz wiele innych perspektyw rozwoju e-commerce opisuje raport “eCommerce Trends 2020”, stworzony przez Divante i Kantar. Przygotowaliśmy dla Was jego krótkie podsumowanie z odniesieniem do rozwiązań funkcjonujących na rodzimym rynku, w tym tych, które mieliśmy przyjemność współtworzyć.  

Wniosek nr 1: Dobrze zaprojektowana aplikacja mobilna oraz moduły płatności w aplikacji zwiększają konwersję

Duże firmy nie zastanawiają się już czy inwestować w rozwiązania mobilne, ale jak stworzyć aplikację, która przyniesie im faktyczną przewagę konkurencyjną – przyciągnie nowych klientów oraz podniesie poziom lojalności obecnych. Pandemia z pewnością stała się motorem napędowym tych zmian, w efekcie czego w 2020 roku mogliśmy obserwować spore sukcesy w sektorze mobile e-commerce. 

Na polskim rynku liderami, którzy wyznaczają trendy w swoich branżach, okazały się: Żappka, Rossmann oraz Lidl Plus. I tak na przykład dzięki aplikacji mobilnej sieci franczyzowej Żabka możemy zamawiać przesyłki bezpośrednio do sklepu (Żappka Post) oraz płacić za zakupy (Żappka Pay). Moduł płatności wprowadził także Lidl Plus (więcej na temat przeczytasz na blogu GoApps z Grupy Autentika: Moduły płatności w aplikacjach mobilnych – czy warto je wdrożyć?). Rossmann natomiast zaproponował swoim klientom funkcję Lista+, dzięki której można zaplanować zakupy i skorzystać z ekskluzywnych promocji. Aplikacja wskaże nawet dokładną lokalizację produktu z listy w wybranym przez użytkownika sklepie. 

My podczas rozmów z klientami oraz przy okazji analizy zapytań obserwujemy, że coraz więcej marek dostrzega także konieczność wprowadzenia rozwiązań typu click&collect. Opcja szybkich i wygodnych zakupów w aplikacji z odbiorem w sklepie stacjonarnym jeszcze nie tak dawno zarezerwowana była wyłącznie dla największych sieci handlowych. Dzisiaj c&c cieszy się popularnością również wśród mniejszych graczy, dla których to szansa na przyciągnięcie klientów i oferowanie im wartości dodanej w postaci “bezpiecznych zakupów” (w artykule Kliknij i odbierz, czyli pomysł na szybkie, wygodne i bezpieczne zakupy w sklepie spożywczym znajdziesz ciekawe case study dotyczące c&c). 

Jeśli jesteśmy już przy kwestiach związanych z bezpieczeństwem, nie sposób pominąć rosnącej popularności rozwiązań “touchless”. W dobie pandemii, gdy nasza nieufność wobec urządzeń w przestrzeni publicznej znacznie wzrosła, telefon stał się niezbędnym narzędziem do obsługi tej nowej, “bezdotykowej” rzeczywistości (szerzej o tym piszemy tutaj: Dlaczego warto inwestować w rozwiązania touchless?).

Wniosek nr 2: Przyszłość należy do sztucznej inteligencji

W tradycyjnych sklepach za zwiększaniem wartości koszyka stał starannie przemyślany merchandising, obejmujący prezentację towarów oraz projektowanie fizycznych ścieżek między regałami czy wieszakami. W czasach kryzysu handlu stacjonarnego, który spowodowany jest zamykaniem galerii handlowych oraz ograniczeniami w liczbie klientów przebywających w sklepie, siłą rzeczy duża część konsumentów wybiera zakupy online. Właściciele takich biznesów stoją więc dziś przed większym niż kiedykolwiek wyzwaniem tworzenia trafnych rekomendacji zakupowych. To natomiast obszar, w którym sztuczna inteligencja ma szansę przestać być tylko buzzwordem i faktycznie dostarczyć rzeczywistą wartość dla klientów.    

Zastosowanie złożonych algorytmów do zaawansowanej analizy danych pozwala markom zrozumieć oczekiwania odbiorców i podpowiadać im w czasie rzeczywistym indywidualne rozwiązania, skrojone na miarę ich potrzeb. Nie bez przyczyny w raporcie “eCommerce Trends 2020” sztuczna inteligencja nazywana jest trendem numer jeden na najbliższą przyszłość e-commerce. Jak podaje Gartner, w 2020 roku nawet 85% interakcji z klientami odbywa się już bez udziału człowieka. 

Wniosek nr 3: Cyberbezpieczeństwo staje się coraz ważniejsze

Wykorzystywanie w e-commerce sztucznej inteligencji, technologii IoT (internet of things) oraz machine learning niesie za sobą spore ryzyko wycieku danych czy ataków hakerskich. Digitalizacja coraz większej liczby procesów zakupowych, połączona z rozwojem cyfrowym całego współzależnego łańcucha usług (logistyka, transport) wiąże się więc z nowymi zagrożeniami. Ich świadomość jest kluczowa dla zapewnienia odbiorcom prywatności, której tak bardzo oczekują.  

Dlatego jak podkreślają twórcy raportu, planując dziś inwestycję w e-commerce, trzeba pamiętać, aby bezwzględnie zadbać o kwestie bezpieczeństwa lub nawiązać współpracę z partnerem, który wesprze ten proces. 

Wniosek nr 4: Chcesz zobaczyć przyszłość? Sprawdź, co oferuje rynek azjatycki 

Szukając innowacji, które pomogą wynieść doświadczenie e-commerce na wyższy poziom, należy spoglądać na Daleki Wschód. To właśnie rynki azjatyckie wiodą prym w pracach nad innowacyjnymi technologiami, które wprowadzają zupełnie nową jakość do procesu sprzedaży i zakupów online. 

Nad czym obecnie pracują liderzy zmiany? To przede wszystkim price intelligence (analiza cen) kryptowaluty, wirtualna rzeczywistość, conversational commerce (zakupy przy użyciu komunikatorów), system dostawy tego samego dnia, customized products oraz wspomniana już sztuczna inteligencja. Kraje takie, jak Korea Południowa czy Indonezja doskonalą te rozwiązania, torując drogę do wykorzystywania ich przez Europę oraz USA. Nie ma wątpliwości, że ich wdrożenie jest tylko kwestią czasu. 

Podsumowując – technologia jest jedyną drogą  

Ogólny wniosek, jaki płynie z raportu “eCommerce Trends 2020” jest jasny – tylko firmy, które rozumieją i inwestują w technologię, odniosą sukces. Szczególnie dziś, kiedy wszyscy mierzymy się ze światową pandemią, to właśnie digitalizacja jest jedyną strategią, która pomaga nadal się rozwijać. Dotyczy to nie tylko branży e-commerce, ale niemal każdego sektora. Dobrymi przykładami myślenia biznesowego w tych kategoriach mogą być rozwiązania, które zaprojektowaliśmy dla branży fitness (Jak pomóc branży fitness (i nie tylko) przy pomocy jednej aplikacji?) czy nieruchomości (GoodPlace – znajdziemy najlepszą lokalizację dla Twojego biznesu).

W Grupie Autentika dużo czasu poświęcamy na analizy i wsparcie naszych klientów i to właśnie w roku 2020 jeszcze mocniej widzimy, że firmy, które od dawna stawiają na innowacje, mają szansę na utrzymanie lub zdobycie pozycji lidera. 

Warto przy tym pamiętać, że e-commerce, digitalizacja i optymalizacja procesów online nie jest drogą jedynie dla gigantów dysponujących ogromnymi budżetami. To obecnie standard, bez którego coraz trudniej będzie utrzymać się na rynku. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *