Wyobraź sobie, że od dziś lekarze nie mogą zlecać pacjentom żadnych badań medycznych. Mają do dyspozycji jedynie wywiad z chorym, listę jego objawów i własne doświadczenie. Łatwo przewidzieć, że skuteczność ich działań mocno spadnie. Co więcej, błędne diagnozy nierzadko będą kosztować pacjentów życie. 

W świecie medycyny ta wizja brzmi jak absurd. Ale gdy odniesiemy to do rzeczywistości biznesu, to okaże się, że wiele firm nadal przy podejmowaniu ważnych decyzji, zamiast polegać na mierzalnych danych, kieruje się jedynie intuicją. A przecież wiadomo, że w internecie nawet jeden niewłaściwy krok może mieć wpływ na wynik finansowy. Na domiar złego bez zaawansowanej analityki, często nawet nie wiemy, gdzie popełniliśmy błąd. Jak więc mielibyśmy go poprawić?

Jeśli właśnie pomyślałeś sobie, że mnie ten problem nie dotyczy, bo przecież podpiąłem Google Analytics, mamy ważną wiadomość. To narzędzie to dopiero początek…

Korzyści dla biznesu 

Zanim przejdziemy do wyjaśniania, jak krok po kroku przebiega taki proces badawczy, chcemy przedstawić korzyści, które analityka internetowa przynosi firmie. 

Peter Drucker powiedział kiedyś, że “jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać”. I miał facet sporo racji, bo bez systematycznego zbierania i analizowania danych, ciężko jest ocenić skuteczność działań online i kampanii marketingowych. Poprawnie przeprowadzony proces badawczy ogranicza ponadto możliwość popełnienia błędów w przyszłości i zmniejsza ryzyko porażki. 

Dzięki różnym narzędziom możemy na przykład mierzyć ruch na stronie, podpatrywać przepływ pomiędzy poszczególnymi urządzeniami (komputerami, tabletami i smartfonami) czy śledzić ścieżkę użytkowników – od kliknięcia w reklamę, przez zaangażowanie w treść witryny, aż po konwersję. 

Posiadając takie informacje, łatwiej jest zidentyfikować słabe punkty taktyki biznesowej, proces i problemy, z którymi użytkownicy zmagają się podczas korzystania z naszego serwisu. 

Dane są więc kluczem do zrozumienia zachowań odbiorców, a odpowiednio uporządkowane, mogą stać się naszym przewodnikiem ku skutecznej maksymalizacji efektów sprzedażowych. A mówiąc po ludzku, wyciągając z nich wnioski i realizując konkretne działania, zwiększamy szanse firmy na wyższe zyski. 

Kto skorzysta na wdrożeniu analityki?  

Każda firma ma swoją specyfikę, ale wszystkie łączy ten sam cel – wynik finansowy. Doprowadzony do perfekcji, cykliczny proces badawczy pozwala nie tylko uniknąć błędów, ale także zaoszczędzić czas i wykorzystywać nowe okazje biznesowe. Praktycznie każdy projekt online, może skorzystać na wdrożeniu analityki: 

  • E-commerce – analiza danych to pierwszy krok w stronę zwiększenia sprzedaży, obniżenia kosztów pozyskania klienta (CAC), a także maksymalizacji LTV (lifetime value)
  • Serwisy contentowe – dzięki analityce możemy optymalizować siatki reklamowe, podnosić zaangażowanie czytelnika czy mierzyć efektywność pracy redakcji.
  • Lead generation – za sprawą badań możemy dążyć do maksymalizacji procesów leadowych, a nawet włączyć do pomiarów kanały offline (np. telefon).
  • Aplikacje webowe b2b – poszczególne narzędzia analityczne pozwalają na optymalizację procesów biznesowych realizowanych w systemie, a także na pomiar aktywności użytkowników.
  • Aplikacje mobilne – dzięki analizie danych pochodzących z aplikacji iOS i Android możliwa jest optymalizacja efektywności ścieżek użytkownika.

Proces analityczny krok po kroku 

W Autentice wypracowaliśmy własny proces badawczy, który zamyka się w 5 krokach. Co ważne, nasz analityk zawsze współpracuje z  projektantem UX, a to z reguły przynosi świetne efekty. 

Krok 1. Audyt

Na początku współpracy z klientem analizujemy obecną konfigurację narzędzi analitycznych. Zwinnie poruszamy się po ekosystemie analitycznym Google (Google Analytics, Analytics 360, Google Tag Manager, Data Studio, Optimize, Google BigQuery), ale także Hotjar czy Crazyegg. 

To daje nam orientację, w którym punkcie znajduje się firma, jak do tej pory mierzyła efektywność swoich działań oraz jakie były mocne i słabe strony tego procesu. 

Krok 2. Zaawansowana analityka    

W drugim kroku wkraczamy do akcji, starając się w jak najmniejszym stopniu angażować zasoby IT klienta. Na tym etapie skupiamy się na konfiguracji narzędzi analitycznych, aby przynosiły nam możliwie pełne i wiarygodne dane. Wykorzystujemy do tego m.in. Google Tag Manager oraz zaawansowane skrypty. Każde wdrożenie jest inne, dlatego do wyboru metod i sposobów działania zawsze podchodzimy indywidualnie.

Krok 3. Opieka i raportowanie cykliczne  

Każda firma, która powierzy nam swoją analitykę, otrzymuje od nas czytelne raporty przedstawiające bieżące wyniki kluczowych parametrów. Metryki, jakie przygotowujemy, bazują na LTV (lifetime value) czy CAC (koszt pozyskania klienta). Pamiętamy przy tym o zachowaniu użytkowników na stronie i retencji. 

Krok 4. Rekomendacje

Zebrane dane służą nam do wychwytywania słabych punktów procesu oraz przygotowywania rekomendacji zmian w sferze technicznej i UX (User Experience). Dużą rolę odgrywa tu projektant UX, który hipotezy badawcze może zamienić na propozycje nowych rozwiązań do testów. Niejednokrotnie wyniki dają też do myślenia zespołowi developerów, który szuka możliwości optymalizacji, np. przyspieszenia działania newralgicznych punktów systemu.

Krok 5. Optymalizacja 

Na koniec cyklu przychodzi czas na wdrażanie zmian w celu osiągnięcia założonych KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności. W tym procesie wykorzystujemy np. testy A/B/X. Finalnie, twarde dane decydują, która opcja zostanie wdrożona do oficjalnej wersji projektu.  Oczywiście dana wersja jest nadal badana w celu potwierdzenia liczb w pełnej skali ruchu.

***

Warto na koniec zaznaczyć, że usługa analityczna jest procesem ciągłym, realizowanym najczęściej w miesięcznych cyklach. Wszystkie jej elementy są elastyczne i skrojone do aktualnej sytuacji danej firmy oraz jej specyficznych potrzeb. W Autentice wierzymy, że przy prowadzeniu biznesu nie opłaca się zostawiać miejsca na przypadki. Jeśli chcesz, damy Ci na to konkretne dowody. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *