Aplikacje mobilne nigdy wcześniej nie były tak istotną częścią codziennego życia jak teraz. W ciągu ostatniej dekady powszechność i dostępność urządzeń mobilnych doprowadziła do tego, że korzystanie z aplikacji stało się oczywistością. Ułatwia to nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z klientami, a także przyciąganie i zdobywanie uwagi nowych. Ale czy jest to jednak wciąż narzędzie zarezerwowane dla największych graczy?
Czy aplikacja jest naprawdę potrzebna?
Aplikacje mobilne z pewnością nie są dla wszystkich. W Google Play i App Store znajdziemy ich miliony, jednak badania pokazują, że przeciętny użytkownik korzysta z 25 aplikacji miesięcznie, ale przez znaczącą większość czasu skupia się tylko na 10 z nich. Czy to przekreśla sens tworzenia nowych aplikacji dla firm i instytucji? Absolutnie nie, ważne jednak, żeby pamiętać o kilku kluczowych warunkach.
- Przede wszystkim warto jasno określić grupę docelową i cel aplikacji. Czy aplikacja ma służyć do użytku wewnętrznego czy ma być publiczna? Czy będzie z niej korzystać niewielka, określona liczba pracowników czy będzie ona otwarta? A jeśli tak – to czy dobrze znamy grupę ludzi, którzy mogą być nią zainteresowani?
- Jaka będzie wartość aplikacji dla użytkownika? Dlaczego miałby zdecydować się ją pobrać i czy później znajdzie się ona wśród tych, do których będzie regularnie powracać?
- Czy aplikacja będzie w jakiś sposób reklamowana? Jakimi sposobami potencjalni użytkownicy będą mogli się o niej dowiedzieć? Czy będą w jakiś sposób zachęcani, czy będzie się to dla nich wiązać z jakimiś przywilejami?
- Czy wdrożenie aplikacji może przynieść firmie wymierne korzyści?
Kiedy stworzenie aplikacji mobilnej ma sens?
Aplikacje mobilne mogą być jednym z najpotężniejszych narzędzi do kontaktu z obecnymi i potencjalnymi klientami. Ważne jednak, żeby były one dobrze przebadane, przemyślane i zaprojektowane, bo kiepska aplikacja może się szybko okazać gorszym wyborem niż jej brak. Jakie korzyści może jeszcze nieść taka inwestycja?
Lojalność i zaangażowanie
Aplikacje, które budują i nagradzają lojalność oraz zaangażowanie klientów są jednymi z najpopularniejszych i najbardziej lubianych w Polsce – pozwalają gromadzić punkty, wymieniać je na nagrody czy przekazywać na cele charytatywne. Mogą także dawać inne przywileje – jak na przykład szybsze zamówienie jedzenia czy ominięcie kolejki.
Widoczność i rozpoznawalność marki
Aplikacje pozwalają znacznie zwiększyć świadomość marki – chociażby przez częsty kontakt z jej logiem i komunikacją firmy. Ważne jest jednak, aby nie epatować użytkowników naszym brandem. W centrum uwagi musi być odbiorca, a nie nasze logo.
Aplikacje są kanałami bezpośredniej komunikacji z klientem
Aplikacje mogą uczyć się gustów klientów i bazując na tym informować o cenach, promocjach, nowościach, ułatwiać rezerwację czy składanie zamówienia. Jednocześnie mogą wysyłać wiadomości push, które są skuteczniejsze niż smsy i emaile, a także zawierać komunikator do bezpośredniego kontaktu klienta z firmą.
Aplikacja może pomóc wyróżnić się wśród konkurencji
Dobrze dopasowana do potrzeb klientów aplikacja może pełnić funkcje narzędziowe i być w ten sposób dyskretną reklamą firmy. Przykładem takiej aplikacji może być narzędzie wspomagające obliczenia konstrukcyjne na potrzeby prac budowlanych wypuszczone przez firmę szalunkową. Dla firm wytwarzających różnego typu sprzęty czy maszyny aplikacja może zmieniać urządzenie mobilne w panel sterowania, co może okazać się nie tylko oszczędnym, ale dużo wygodniejszym rozwiązaniem.
Aplikacje wewnętrzne dla firm – kiedy warto się nimi zainteresować?
Osobnym tematem wartym poruszenia są aplikacje do wewnętrznego użytku w firmie. Może być to przydatne narzędzie szczególnie dla pracowników nie mających ciągłego dostępu do komputera, na przykład w terenie lub w magazynie. Tego typu aplikacje klasy enterprise mogą przydać się w firmach produkcyjnych (na przykład ułatwiając nawigację wózkami widłowymi w celu szybszej realizacji wydawania zamówień z magazynu), biurze podróży (gdy posiadają niezbędne narzędzia dla pilotów wycieczek – od list uczestników po wysyłanie zbiorczych wiadomości z informacjami) czy w wypożyczalni samochodów lub rowerów (do zgłaszania usterek czy dokumentowania stanu). Tak naprawdę – ile firm, tyle pomysłów na usprawnianie funkcjonowania firmy z wykorzystaniem wewnętrznych aplikacji mobilnych.
Kiedy stworzenie aplikacji na pewno nie będzie dobrym pomysłem?
Nie warto jednak decydować się na tworzenie aplikacji mobilnych kierując się tylko modą. Efektywna i dobrze prowadzona aplikacja mobilna musi być ciągle rozwijana i udoskonalana, a także aktywnie reagować na zmiany rynku. Nie ma sensu więc zlecać jej tworzenia, kiedy firma nie planuje rozwijać produktu mobilnego w przyszłości. Jednocześnie najważniejsza rzecz, o której trzeba pamiętać może wydawać się dosyć banalna – końcowy produkt powinien czemuś służyć. Nie warto się na nią decydować, jeśli jej stworzenie ma być tylko pustą reklamą bez realnej korzyści dla klienta i mierzalnej korzyści dla firmy.
Warto pamiętać także o najważniejszym – niezależnie, czy celem stworzenia aplikacji mobilnej jest rozwiązywanie wewnętrznych problemów czy efektywna komunikacja z klientem, aplikacja powinna przyczyniać się do rozwoju firmy. Decydując się na nią warto skonsultować się z doświadczonymi specjalistami, którzy będą w stanie ocenić, czy i jaka forma aplikacji miałaby największy sens.